skip to Main Content

XG6846

Beskrivning

XG6846 (nedan kallar vi den för XG-boxen) är den senaste typen av CPE vi använder i föreningen. Från sommaren 2020 har vi börjat ersätta gamla boxar med denna. XG-boxen är lite mindre än sina föregångare, har inga antenner.

XG-boxen har varken wifi eller IP-telefoni inbyggt i sig. Vill man ha wifi och/eller IP-telefoni behöver man komplettera med separata boxar för detta.

Varför en box utan wifi och IP-telefoni?

Det kan ju verka konstigt att man vill ha en box som saknar en massa funktioner. Varför har vi valt den här lösning? Jo, XG-boxens syfte är att den bara ska vara en omvandlare från fiber till nätverkssignal. Denna uppgiften gör det också väldigt bra! Vi har upplevt att de tidigare boxarna när tillverkaren har knött in all funktionalitet i en och samma låda visserligen kan mycket, men inte är bra på något av det. De gamla boxarna var tvungna att fördela sin processorkraft på flera olika uppgifter och då blev det varken hackat eller malet. Vi upplever att XG-boxen är betydligt mer driftsäker.

Sedan starten 2015 har vi också kommit till insikten att olika hus har olika förutsättningar när det gäller wifi-signalen. Bor man i en liten lägenhet räcker det oftast bra med en svag wifi-signal. Bor man dock i ett större hus med betongväggar, murstockar och övrig elektronik som kan störa ut signalen, då är det inte säkert att FG500-boxens begränsade signal räcker till. Med XG-boxen kan man själv anpassa wifi-router efter de förutsättningar och behov man har.

Enklare felsökning

Vi börjar med en kort guide på de enklaste felen. 

– Vilka lampor ska lysa?
För de flesta användare är det lamporna som visar “PWR”, “WAN”, och “EXT1” som behöver lysa för att alla ska fungera. Om dessa lampor inte lyser efter omstart kan du titta lite längre ner på sidan för en genomgång och vad respektive lampa betyder. 

Anslutningar i XG-boxen.

Här kommer en översikt på de olika kontakterna och knapparna som finns på XG-boxen. Använd denna lathund för att kontrollera så att allt är inkopplat på rätt sätt. XG-boxen har kontakter på två sidor, vi börjar till vänster på den sidan där strömmen är inkopplad.

EXT1 – Denna används inte av MÖ Fiber.

WAN – Denna kontakt används för att koppla signalen vidare till en wifi-router (t.ex. D-link DIR853). De allra flesta medlemmar har en nätverkskabel inkopplad här.

PWR – I den runda kontakten kopplar du in nätdelen/strömförsörjningen till boxen. Om boxen har ström lyser en grön lampa.

CATV – Denna används inte av MÖ Fiber.

Nu vänder vi på boxen och tittar på kontakterna på andra sidan. Vi börjar längst till vänster.

Strömbrytare  (On/Off) – Strömbrytaren ska stå i “I”-läge för att boxen ska ha ström.

LAN1 – Används till Internet. Här kopplar du in din router.

LAN2 – Här kopplar du in Sappas IP-telefonibox (Cisco) om du ska ha fast telefoni.

LAN3 – Används till IPTV, dvs här kopplar du din Sappa-box.

LAN4 – Används till IPTV, dvs här kopplar du din Sappa-box.

Vad betyder lamporna?

Ett antal gröna lampor sitter på motsatt sida från kontakterna. Lamporna visar vilka funktioner som används och vad som fungerar. Här kommer en genomgång på vad de olika lamporna betyder. Vi börjar längst ner på boxen, lampan PWR och går sedan uppåt.

PWR – Om denna lampa lyser betyder det att boxen har ström. Om lampan inte lyser, kontrollera så strömkabeln är ansluten. På samma sida som nätverkskablarna sitter en liten strömbrytare. Kontrollera så att strömbrytaren står i ON-läge. Om lampan fortfarande inte lyser så har förmodligen boxen gått sönder, kanske efter ett åsknedslag. Kontakta oss för att byta ut boxen.

WAN – Innebär att wifi-routern är ansluten (och påslagen) i WAN-porten.

Ethernet – Betyder att boxen har kontakt med fibernätet (genom patchkabel). Om lampan inte lyser, börja med att starta om boxen, vänta några minuter, och titta sen om lampan har tänts. Om lampan inte tänds kan det bero på en avgrävd fiberkabel eller glappkontakt i fiber-övergången i boxen. Detta är fel som man som kund inte själv kan åtgärda. Kontakta därför oss på info@mofiber.se och felanmäl.

LAN1 – Visar att utrustning är ansluten (och påslagen) till LAN1-portan. Detta är i de flesta fall en wifi-router.

LAN2 – Visar att utrustning är ansluten (och påslagen) till LAN4-portan. Detta är i de flesta fall en IP-telefoni-box.

LAN3 – Visar att utrustning är ansluten (och påslagen) till LAN1-portan. Detta är i de flesta fall en TV-box (Sappa-box).

LAN4 – Visar att utrustning är ansluten (och påslagen) till LAN1-portan. Detta är i de flesta fall en TV-box (Sappa-box).

Frågor och svar

Jag har tappat bort mitt wifi-lösenord?
– XG-boxen har inte något eget wifi, utan det är wifi-routern som har uppgifter för wifi. Läs på sidan för din wifi-router för att ta reda på hur den fungerar.

Jag kommer inte ut på internet?

Hur ansluter jag enheter via WPS?

Hur loggar jag in på boxen?

Hur stänger jag av wifi?

 

Länkar

Klicka här för att se en informationsfilm på hur du monterar ner din FG500-box om du ska uppgradera i XG-box.

Klicka här för en film på hur du felsöker din XG-box.

Klicka för en film på vilka olika kontakter som finns på XG-boxen.

Klicka här för en heltäckande manual för XG8646 (endast för avancerade användare)

Back To Top